- Audi trok donderdag het doek van de A6 Avant e-tron concept, de eerste elektrische stationwagen van het merk.
- Het studiemodel heeft een reikwijdte van 700 km en kan binnen 10 minuten tot 300 kilometer opladen met een laadsnelheid van 270 kW.
- Tijdens het laden kunnen inzittenden films kijken en gamen door de LED-projectoren die zijn ingebouwd.
- Lees ook: Zonnepanelen in combinatie met de accu van je elektrische auto voor stroom in huis: kan dat?
Audi trok donderdag het doek van de Audi A6 Avant e-tron concept, de eerste elektrische stationwagen van het merk.
Om indruk te maken, zorgde Audi voor een studiemodel met prima cijfers. Zo stelt de Duitse autofabrikant dat de nieuwe auto niet alleen geschikt is voor dagelijks gebruik, maar ook prima overweg kan met langere vakantieritten. Dit vanwege de grote reikwijdte van 700 kilometer.
Benieuwd wat er nog meer opmerkelijk is aan de conceptauto? Dat zie je in de slideshow hieronder.
Bekijk de Audi A6 Avant e-tron concept
Bekijk de Audi A6 Avant e-tron concept
-
De A6 stationwagen is een van Audi’s populairste vierwielers. Het is dan ook geen verrassing dat het merk ervoor kiest om deze als een van de eerste bestaande modellen te elektrificeren.
Foto: Audi
-
Onderhuids is de A6 Avant e-tron gedeeltelijk een Porsche, want hij staat op het PPE-platform (Premium Power Electric) dat Audi en Porsche samen ontwikkelde voor de luxere elektrische auto’s.
Foto: Audi
-
Dat platform zorgt ervoor dat de elektrische A6 niet alleen voldoende vermogen heeft (477 pk), maar dat er ook nog eens een groot accupakket van 100 kWh in past. Dat zorgt er dan weer voor dat de auto tot wel 700 kilometer kan afleggen op een volle lading.
Foto: Audi
-
Daarnaast zal de A6 ook geen trage jongen worden, want Audi claimt dat zelfs het basismodel vanuit stilstand binnen 7 seconden de 100 kilometer per uur kan aantikken. Snellere modellen zouden dit trucje zelfs binnen 4 seconden kunnen.
Foto: Audi
-
Ook met opladen gaat de Audi A6 Avant als een speer, want hij kan laden met een snelheid van tot wel 270 kW. Daarmee is het volgens de fabrikant mogelijk om binnen 10 minuten tot 300 kilometer bij te laden.
Foto: Audi
-
Het accupakket van 5 tot 80 procent opladen duurt wel iets langer: 25 minuten. Maar in die tijd kun je je bezighouden met films of games.
Foto: Audi
-
Die films of games kan de auto met drie ingebouwde ledprojectoren op een muur voor het voertuig projecteren.
Foto: Audi
-
Maar die projectoren kunnen ook ingezet worden voor veiligheidsdoeleinden. Zo kunnen ze waarschuwingen op de grond projecteren voor mede-weggebruikers. Ook kunnen ze aankomende fietsers waarschuwen dat een inzittende de deur open doet.
Tegelijkertijd krijgt de Audi-bestuurder natuurlijk ook meldingen van de aankomende fietser.
Foto: Audi
-
Omdat de Audi A6 Avant e-tron concept in de e-tron-familie valt, heeft hij natuurlijk ook wat uiterlijke kenmerken hiervan meegekregen. Zo is de grille grotendeels voorzien van kleine luchtgaatjes en heeft de auto heel smalle koplampen. Ook zijn de zijspiegels geen spiegels, maar camera’s.
Foto: Audi
-
Aan de achterkant zien we de typische e-tron lichtbalk, met LED-verlichting die allerlei animaties kan vertonen. Hieronder vallen volgens Audi ook “duidelijke signalen” aan achterliggers. Wat ze daar precies mee bedoelen, is niet duidelijk.
Foto: Audi
-
De basismodellen van de A6 Avant zullen gebruikmaken van achterwielaandrijving en zullen vooral toegespitst worden op efficiëntie. Meer premium modellen krijgen ook het bekende quattro-vierwielaandrijvingssysteem.
Foto: Audi
-
Bij de varianten met vierwielaandrijving plaatst Audi een motor op zowel de voor- als achteras.
Foto: Audi
-
Volgens Audi maakt de styling van de auto overduidelijk dat het hier gaat om een elektrisch voertuig. De plaatsing van de accu wordt bijvoorbeeld duidelijk gemaakt met de plaatsing van het zwarte paneel net boven de dorpels.
Foto: Audi
-
In het geval van de Audi A6 Avant gaat het om een conceptmodel dat uiteindelijk ook geproduceerd zal worden. Hoewel het design van de auto daar al klaar voor lijkt, zal Audi voor die tijd waarschijnlijk nog wat kleine veranderingen in het uiterlijk aanbrengen.
Wanneer de auto in productie gaat? Tja, dat weten we helaas nog niet.
Foto: Audi